Jump to content

F.A.Q för nya spelare i Tarkov.

Recommended Posts

Detta är en kort FAQ skapad för att informera nya spelare om några viktiga faktorer i spelet. 

Stort tack till @tobiassolem @Cyver @Endrit för deras dedikerade arbete.

image.png.2743ba3b851969ed55aa083f18e9ad13.png

F: Hur kan jag som en ny spelare få hjälp med att lära mig om spelet?

S: Vi har ett "Sherpa program" fullt med veteran spelare som kan lära dig grunderna, genom att delta i Sherpa programmet som en "Sherpaling" så kan du också snabbt hitta en grupp att spela med. Mer information om Sherpa programmet kan du hitta här: 

F: Vad ska jag göra i spelet?

S: Escape From Tarkov är ett spel med många möjligheter! Men det enklaste sättet att börja är genom att bekanta dig med kartorna. Det är möjligt att spela spelet offline för att testa olika kartor med eller utan våran AI, lär dig kartorna och börja sedan göra uppdragen. Varje försäljare du ser i spelet har egna uppdrag som du kan göra för att tjäna lite EXP och belöningar, samt "rykte" som ger dig tillgång till bättre varor med den försäljaren.  

F: Vad händer med mina saker när jag dör?

S: På grund av hardcore aspekten av spelet, förlorar du allt du tog med dig in i matchen när du dör eller om tiden rinner ut. Det finns bara ett undantag: Din secure container - föremål som du lagrar här sparas även när du dör.

F: Vad är en "secure container"?

S: Som jag nämnde ovanför, när du dör förlorar du allt förutom det som ligger i din secure container. Det fins olika containers på olika storlekar, den minsta kan enbart hålla 2x2 (4) platser (denna kallas för "Alpha container") en del secure containers kan köpas av olika försäljare, däremot får man enbart den största containern genom att utföra uppdragen från alla försäljare.

F: Jag har hittat något som jag tror är en bug i spelet, hur rapporterar jag det?

S: Eftersom Escape From Tarkov är under BETA, så kommer det finnas buggar! Att göra bugg rapporter hjälper oss lösa problem med spelet. Du kan rapportera buggar via launchern genom att klicka på "report bug". Förklara gärna problemet så detaljerat som möjligt och lägg till dina spelloggar samt ett YouTube klipp som visar problemet om du kan. Tack!

F: Vad är en wipe, och när sker wipes?

S: Eftersom spelet fortfarande är under utveckling så behöver BattleState ibland nollställa alla användares data, detta är känt som en "wipe". När spelet går igenom en wipe så nollställs all spel information för alla spelare, detta betyder att din karaktärs nivå, quest status, inventory, mm. kommer att raderas. Wipes sker när vi släpper stora uppdateringar, detta sker därför runt två gånger om året.

F: Vad är Hideout för något?

S: Din hideout börjar som en övergiven källare, och är väldig sliten i början. Med tid så kan du uppgradera din hideout och få tillgång till mer och mer saker, några exempel är förmågan att skapa vapen & ammunition, förbättra din hälsa, testa vapen, generera bitcoins, skicka ut SCAVS för att hämta saker åt dig.

F: Spelet känns orättvist för mig. Varför möter jag grupper när jag spelar ensam?

S: Spelet är inte tänkt att vara "balanserat" eller "rättvist" i de konventionella betydelserna av dessa ord. Spelet är tänkt att vara svårt för nya spelare - och kärndesignen baseras på att du spelar tillsammans med en grupp. Att gå ensam är naturligtvis möjligt, men mycket svårare! Det handlar också om att skapa DIN berättelse. Spela som du vill, men förstå att vissa spelstilar blir tuffare som nybörjare än andra. Du hittar mer information om visionen kring Escape From Tarkov här : 

F: Varför dör inte människor, även när jag skjuter dom flertal gånger? 

S: Olika typer av ammunition har olika syften. När du väl vet vilken ammunition som gör vad får du bättre framgång. Vissa ammunitioner är riktigt bra på att tränga igenom skyddsvästar, andra är bra när dom träffar kroppen istället. Att välja rätt typ av ammunition för en strid är viktigt. Exempelvist: När du använder ammunition med låg penetrerings nivå så är det mer effektivt när du skjuter benen, armarna eller träffar ansiktet.

Edited by 02_
  • Thanks 1